AERO L-29 DELFÍN Aero L-29 Delfín (v kódu NATO "Maya") byl vojenský proudový cvičný letoun, který se během 60. let stal standardním cvičným proudovým letounem států Varšavské smlouvy. Šlo o první proudový letoun navržený a vyráběný v Československu. Navržený byl Ing. Janem Vlčkem, Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem. Letoun poprvé vzlétl 5. května 1959 a byl poháněn britským motorem Bristol Siddeley Viper. Pro letoun byl souběžně vyvíjen československý motor Motorlet M-710 s moderním axiálním kompresorem, později pak úspěšný motor Motorlet M-701. V roce 1961 se Delfín účastnil zkoušek s polským letounem TS-11 Iskra a sovětským Jak-30 a stal se jasným vítězem ve výběru cvičného letounu pro armády Varšavské smlouvy- viz dokument Vojenského historického ústavu. Výroba začala v roce 1963 a trvala 11 let, vyrobilo se okolo 3 500 ks. Letouny sloužily pro základní, pokračovací a zbraňový výcvik. Pro ten byly opatřeny závěsy na kanóny, pumy a rakety. Exportní cena v roce 1963 byla 915 200 Kčs. Letoun sloužil v armádách následujících států: Afghánistán, Angola, Ázerbájdžán, Arménie, Bulharsko, Československo, Egypt, Gruzie, Ghana, Guinea-Bissau, Indonésie, Irák, Maďarsko, Mali, Nigérie, NDR, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Sýrie, Tádžikistán, Uganda, Vietnam, USA. V civilním sektoru letoun našel uplatnění v Česku, Dánsku, Jihoafrické republice, Norsku, Slovensku a USA. Technické údaje Letounu L-29 je věnován i sedmidílný seriál z roku 1989 Letící delfín - k vidění na YOUTUBE.com.
Z propagačního materiálu cvičného proudového letounu L-29 z roku 1965.
Zdroj: wikipedia.org
| Anotace projektu | Záchrana kokpitu L-29 | Připravovaný simulátor L-29 | | Názory na projekt L-29 Delfín naleznete zde. Budeme Vám vděční i za Váš názor. | |
NAPIŠTE NÁM PROSÍM SVŮJ NÁZOR Na základě výzvy našich návštěvníků |
|||||||||||||||||||||
MUZEUM ČESKOSLOVENSKÉ ARMÁDY
e-mail: TPCAproMUZEUM@CSLA.cz, mob.č.: 607 170 914